Stand-up to solowy monolog komika, którego celem jest rozbawienie zgromadzonej publiczności. Stand-uper do dyspozycji ma jedynie mikrofon, więc bazuje na autorskich żartach i storytellingu. Dzieli się własnymi przemyśleniami oraz wchodzi w interakcję z widzami. Stand-uperzy występują na co dzień na biletowanych imprezach, ale większość robi także stand-up dla firm. Wynajem stand-upera na imprezę integracyjną, konferencję, event promocyjny czy firmową rocznicę może okazać się strzałem w dziesiątkę. W ostatnich latach stand-up bije rekordy popularności, ale wciąż uchodzi za świeżą formę. To oryginalna i niebanalna rozrywka.
Stand-up na imprezie firmowej – korzyści
Stand-uper na imprezie firmowej występuje sam i potrzebuje jedynie mikrofonu, nagłośnienia i najprostszego oświetlenia. Może przez to oferować lepszą stawkę od innych artystów, a tym bardziej całych zespołów. Idealnie wpisuje się w mniej formalną część eventu i rozluźnia atmosferę. Wspólny śmiech integruje widzów, a żarty komika cytowane są przez pracowników firmy jeszcze długo po występie. Stand-uperzy to kreatywni ludzie z otwartymi głowami. Potrafią dostosować swój materiał do klienta, zaskoczyć branżowymi żartami i wyciągnąć firmowe smaczki.
Wielu komików płynnie posługuje się językiem angielskim, więc z łatwością odnajdują się w międzynarodowym środowisku. Choć stand-up bywa bezpośredni i naszpikowany pikantnymi żartami, to występujący są elastyczni i potrafią pokazać się również z nieco łagodniejszej strony.
Jak zorganizować stand-up w firmie?
W miejscu imprezy firmowej powinna znaleźć się scena, nagłośnienie i oświetlenie. Takie zaplecze techniczne może zapewnić także agencja organizująca występ. Stand-up sprawdzi się lepiej w zamkniętym pomieszczeniu niż na otwartej przestrzeni, ale w odpowiednich warunkach możliwe jest też zorganizowanie występu w plenerze.
Ważnym elementem jest teatralny układ miejsc, aby pracownicy siedzieli na wprost przed występującym. Okrągłe stoły sprawiają, że ludzie odczuwają potrzebę rozmawiania ze sobą w czasie monologu oraz muszą się odchylać. Przez to ciężko skupić się im na żartach komika i nie mogą cieszyć się w pełni z występu. Nie masz możliwości zrezygnować z bankietowego układu miejsc? Przemyśl tymczasowe ustawienie chociaż kilku rzędów krzesełek blisko sceny. To sprawi, że najbardziej zainteresowani występem będą odczuwać pełen komfort, a pozostali uczestnicy imprezy nie będą czuć się aż tak zobowiązani do oglądania.
Stand-up dla firm – co jeszcze trzeba wiedzieć?
Trzeba również pamiętać o przygaszeniu świateł i wyłączeniu wszelkich elektronicznych rozpraszaczy, dzięki czemu wytworzy się swobodna atmosfera. Pracownicy nie będą skrępowani przy śmianiu się z nawet kontrowersyjnych żartów i nie będą obawiać się skupienia na sobie wzroku szefa. Z tego też powodu stand-up w firmie najlepiej organizować wieczorem. Idealnym momentem będzie czas po przemówieniu prezesa czy wręczeniu nagród. Wtedy wszyscy są już po kolacji, rozluźniają się przy pierwszych drinkach i rozpoczyna się mniej oficjalna część imprezy. Nie jest wskazane, aby stand-up był jedynie przerywnikiem oficjalnej części, natomiast powinien być zaplanowany jeszcze przed rozpoczęciem zabawy tanecznej.
Optymalnie jest przeznaczyć w harmonogramie 30-40 minut na występ i uprzedzić pracowników o takim planie. Stand-up w formie niespodzianki często się nie sprawdza, bo stand-uperzy nie są dla wszystkich rozpoznawalni i część ludzi liczy na celebrytę z pierwszych stron gazet.
Stand-up dla firm w formie online
Zorganizowanie stand-upu dla firmy w formie online jest jak najbardziej możliwe, a nawet stało się bardzo popularne w czasie pandemii. Agencje organizujące stand-uperów mają odpowiednie zaplecze techniczne, posiadają własne studia, a nawet mogą zaoferować własne platformy streamingowe. Dzięki korzystaniu z czatu możliwa jest interakcja z komikiem podczas występu. Forma tekstowa sprawia, że widzowie wypowiadają się swobodniej, a nawet chętnie dzielą się własnymi żartami. W przypadku stand-upu online zamiast dłuższego monologu jednego komika można zastąpić go dwoma, odpowiednio krótszymi występami. Warto dodać, że forma zdalna dobrze sprawdza się także w ciągu dnia, w standardowych godzinach pracy biurowej.
Wynajem stand-upera – jak briefować?
Jeśli chcesz zorganizować stand-up na imprezie firmowej, to po prostu napisz: jaki to rodzaj wydarzenia, z jakiej branży jest firma, kto bierze w nim udział, ile jest zaproszonych osób i o ile już to wiesz – gdzie i kiedy się odbędzie. Jeśli masz upatrzonego konkretnego stand-upera to super, ale nie przejmuj się, jeśli słabo ich kojarzysz. W Polsce występuje ponad 200 komików, więc z pewnością otrzymasz kilka propozycji do wyboru.
Jesteś już zdecydowany, żeby wysłać brief? Napisz na eventy@standupedia.pl, a pomożemy!